Menu
Blog

Wzrost cholesterolu- dieta ketogenna

wzrost cholesterolu dieta ketogenna jadietetyk

Wzrost poziomu cholesterolu na dietach wysokotłuszczowych jest bardzo kontrowersyjną kwestią. Badania są sprzeczne, przedstawiają bardzo różne dane.

W niektórych badaniach możemy przeczytać, że dieta ketogenna obniża poziom frakcji HDL cholesterolu, a podnosi LDL, co może być zjawiskiem niekorzystnym. W innych- nie ma co do tego pełnej zgodności.

Niektórzy dietetycy i portale internetowe wręcz straszą wzrostem poziomu cholesterolu, a co za tym idzie- ryzykiem rozwoju miażdżycy u osób na diecie ketogennej, co jest oczywistą nieprawdą, ponieważ to nie cholesterol jest głównym winowajcą powstawania miażdżycy. Warto pamiętać, że wzrost cholesterolu całkowitego, jak i jego frakcji LDL nie daje nam wielu informacji na temat naszego zdrowia. Troszkę więcej na ten temat pisałam w innym artykule na blogu KLIK.

Ponadto powodów wzrostu cholesterolu zarówno na diecie ketogennej, jak i na diecie wysokowęglowodanowej jest tyle ile mitów wokół tego tematu. Dlatego nie każda osoba stosująca dietę ketogenną będzie obserwować u siebie wzrost cholesterolu i jego frakcji LDL. Jest to związana np. z czynnikami genetycznymi, stylem życia, rodzajem i jakością spożywanych produktów, rytmem dobowym, stresem.

Żeby nie być gołosłownym, podzielę się z Wami wynikami mojej Podopiecznej, u której (wbrew powszechnym przekonaniom) profil lipidowy, po ponad rocznym (bardzo ścisłym) przestrzeganiu diety ketogennej, uległ poprawie, co jest najlepszym dowodem na to, że nic co dotyczy naszego zdrowia nie jest zero-jedynkowe


Oczywiście poprawa profilu lipidowego nie była celem stosowania diety, a jedynie jej skutkiem ubocznym. Poza cholesterolem, znacznej poprawie uległo wiele innych parametrów. Wygląd wątroby w obrazie USG uległ dużej poprawie, a objawy wskazujące na hipoglikemię reaktywną znacząco się zredukowały.

Życzę wszystkim tak wspaniałych efektów, które niewątpliwie są wynikiem ciężkiej pracy i wytrwałości!

3 komentarze

  • Kasia
    10 listopada 2020 o godzinie 14:49

    U mnie właśnie wyszedł podwyższony cholesterol całkowity i LDL, ale nie stosuję diety keto. Mam właśnie problem ze zrzuceniem kilku kg, jem za dużo słodkiego (bo ciągle mam na nie parcie) i zapewne za dużo węglowodanów…

    Odpowiedz
    • jadietetyk
      10 listopada 2020 o godzinie 15:01

      Kasiu, na frakcję LDL cholesterolu negatywny wpływ mogą mieć słodycze i nadmierna podaż węglowodanów, szczególnie tych prostych. Zmiana diety i utrata masy ciała może wpłynąć korzystnie na profil lipidowy.

      Odpowiedz
  • Adrian
    20 kwietnia 2020 o godzinie 11:54

    Hej, fajnie było by zobaczyć takie porównanie w tabelce, przed/po. Na tych zdjęciach bardzo mało widać 🙂

    Odpowiedz

Zostaw komentarz