Zapraszam do kontaktu | kontakt@jadietetyk.pl

Olej kokosowy- naukowe fakty

Olej kokosowy to olej roślinny otrzymywany z orzechów palmy kokosowej. Składa się w większości z kwasów tłuszczowych nasyconych, dlatego też jest ofiarą medialnych nagonek. Warto wspomnieć, że około 50% tłuszczów w oleju kokosowym to tłuszcze MCT- średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe. MCT od wielu lat wykorzystywane są w lecznictwie, np.  w celu wspomagania leczenia zaburzeń wchłaniania, chorób wątroby, niedożywienia. Stosuje się je w mieszankach do żywienia pozajelitowego, po ciężkich operacjach i wyniszczających chorobach. Poza tym badania wykazują, że MCT mają właściwości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwpierwotniakowe, a nawet przeciwbólowe i przeciwnowotworowe. MCT są bardzo dobrze tolerowane przez osoby chorujące na nieswoiste zapalenia jelit i SIBO, w przeciwieństwie do olejów roślinnych taki jaki olej rzepakowy, lniany czy oliwa z oliwek.

BADANIA

Pierwszym badaniem jest ,,Randomised trial of coconut oil, olive oil or butter on blood lipids and other cardiovascular risk factors in healthy men and women’’ czyli porównanie wpływu oleju kokosowego, masła i oliwy z oliwek. Badanie zostało opublikowanego tego roku.

Do badania przystąpiło 91 osób. Byli to zarówno mężczyźni jak i kobiety, których średni wiek wyniósł 60 lat. Badana grupa nie miała stwierdzonej choroby nowotworowej, chorób serca i cukrzycy. Nie zażywali leków obniżających cholesterol i nie mieli żadnych przeciwwskazań do stosowania diety wysokotłuszczowej. Osoby w badanej grupie przydzielono losowo do trzech grup. Każda z grup miała spożywać jeden z trzech rodzajów tłuszczów w ilość 50 gram dziennie. Osoby badanie nie zmieniały poza tym swoich nawyków żywieniowych. Badanie trwało 4 tygodnie.

Wyniki: W grupach, które spożywały olej kokosowy i oliwę z oliwek nie stwierdzono wzrostu frakcji LDL cholesterolu. Ponadto spożycie oleju kokosowego zwiększyło frakcję HDL, w porównaniu z masłem czy oliwą z oliwek. Olej kokosowy i masło znacząco obniżyły CRP u osób badanych.  Autorzy badania ocenili wyniki jako zaskakujące- olej kokosowy pomimo tego, że składa się z tłuszczów nasyconych nie spowodował negatywnego wpływu na profil lipidowy u badanych osób. Stwierdzono, że istotną rolę odgrywa skład kwasów tłuszczowych w danym oleju, a nie tylko podział na tłuszcz nasycony i nienasycony. Stwierdzono, że niezbędne są dalsze badania, które ocenią wpływ tłuszczów na profil lipidowy, ponieważ działanie poszczególnych kwasów tłuszczowych na organizm człowieka jest bardziej skomplikowane niż dotychczas uważano.

Kolejne badanie to ,,Effects of Dietary Coconut Oil on the Biochemical and Anthropometric Profiles of Women Presenting Abdominal Obesity’’ czyli ocena wpływ oleju kokosowego na wyniki biochemiczne i antropometryczne u kobiet ze stwierdzoną otyłością brzuszną.

W badaniu wzięło udział 40 kobiet w wieku od 20 do 40 lat. Każda z badanych kobiet miała powyżej 88 cm w talii. Pacjentów podzielono na dwie grupy: pierwsza grupa spożywała codziennie 30 ml oleju sojowego, a druga taką samą ilość oleju kokosowego. Kobietom zalecono dietę o obniżonej zawartości kalorii oraz  50-minutowe spacery każdego dnia. W trakcie badania w obu grupach zmniejszył się pobór energii i ilości spożywanych węglowodanów, podczas gdy spożycie białka i błonnika uległo zwiększeniu. Badanie trwało 12 tygodni.

Wyniki: Po 12 tygodniach w grupie osób, które spożywały olej kokosowy zauważono większy poziom frakcji HDL i niższy stosunek LDL:HDL. Zmniejszenie masy ciała odnotowano w obu grupach, ale tylko w grupie spożywającej olej kokosowy wykazano spadek obwodu brzucha.

Niejednokrotnie badania wykazują, że różne rodzaje nasyconych kwasów tłuszczowych  mają różny wpływ na stężenie lipidów i lipoprotein w osoczu. W badaniu ,,Dietary intake and the risk of coronary heart disease among the coconut-consuming Minangkabau in West Sumatra, Indonesia’’ wykazano, że spożycie tłuszczu kokosowego w postaci mleczka i oleju  nie zwiększa ryzyka choroby wieńcowej w badanej grupie etnicznej, która taki rodzaj tłuszczów spożywa regularnie od wielu lat. Wywnioskowano, że w tej populacji spożycie całkowitej liczby tłuszczów i tłuszczów nasyconych nie ma związku z chorobami sercowo-naczyniowymi.  

Joanna Pancerz 

Bibliografia:

  1. Khaw K-T. i in.: Randomised trial of coconut oil, olive oil or butter on blood lipids and other cardiovascular risk factors in healthy men and women, BMJ Open 2018;8:e020167. doi:10.1136/bmjopen-2017-020167
  2. Assunção M.L. i in.: Effects of Dietary Coconut Oil on the Biochemical and Anthropometric Profiles of Women Presenting Abdominal Obesity, Lipids July 2009, Volume 44, Issue 7, pp 593–60
  3. Lipoeto NI. i in.: Dietary intake and the risk of coronary heart disease among the coconut-consuming Minangkabau in West Sumatra, Indonesia, Asia Pac J Clin Nutr 2004;13 (4):377-38
  4. Yeap S.K. i in.: Antistress and antioxidant effects of virgin coconut oil in vivo. Exp Ther Med. 2015 Jan; 9: 39–42
  5. Papamandjaris AA. i in.: Endogenous fat oxidation during medium chain versus long chain triglyceride feeding in healthy women, International Journal of Obesity, 2000.
  6. Eyres L. i in.: Coconut oil consumption and cardiovascular risk factors in humans, Nutr Rev. 2016 Apr;74(4):267-80
  7. Boateng L. i in.: Coconut oil and palm oil’s role in nutrition, health and national development: A review, Ghana Med J.2016 Sep;50(3):189-196.

Dodaj komentarz